خطبه على علیه السلام در توحید

مولایمان امیرمؤ منان علیه السلام فرمود: ستایش خداى راست که یگانه و یکتا و بى نیاز و تنهاست ، از چیزى بود نشده و آنچه را که هست از چیزى نیافریده . او را قدرتى است که با آن از همه چیز جدا و همه چیز از او جداست او را صفتى که بدان توان رسید و حدى که برایش مثل توان آورد نباشد، آرایش واژه ها در وصف او نارسا و انواع وصفها در این وادى سرگشته ، و راههاى ژرف اندیشه در ملکوت او حیران ، و تفسیرهاى جامع از نفوذ در شناسایى او وامانده و پرده هایى از غیب در برابر غیب پنهانشحایل است ، و خردهاى بلند و نازک بین در فروترین آن پرده ها گم و سرگردان است .بزرگ و پربرکت است آن که همتهاى بلند به او دست نمى آرد، و هوشهاى تیز و ژرف بدان پى نمى برد. برتر و والاست آن که زمان قابل شمار و عمر دراز و صفت محدود ندارد. منزه است آن که او را آغازى که از آن شروع شده و انجامى که بدان پایان یابد و آخرى که به نابودى گراید، نیست . او منزه است ، او چنان است که خود ستوده و ستایندگان به وصف او دست نیازند. همه چیز را به هنگام آفرینش محدود ساخت تا از همانندى خودش ‍ (که محدود نیست ) جدا باشند و او نیز از همانندى آنها جدا باشد.   لطفا روی ادامه مطلب کلیک کنید

درون اشیا نرفته تا گفته شود در آنها جاى دارد، و از آنها دور نگشته تا توان گفت از آنها جدا و بیگانه است ، و از آنها برکنار نگشته تا توان گفت در کجاست ؟ ولى خداى سبحان علمش به همه چیز احاطه دارد و صنعش آنها را محکم ساخته و حفظ و یادش آنها را شماره کرده است .آنچه در دل هوا ناپیدا و در سیاهیهاى شب تار پوشیده و پنهان است و آنچه در آسمانهاى بالا و زمینهاى پایین است از دید او پنهان نیست . براى هر یک از اینها نگهبان و گماشته اى است ، و هر یک از آنها بر دیگرى محیط است ، و آن که بر همه آن محیطها احاطه دارد خداى یگانه و یکتا و بى نیازى است که گردش زمانها در او دگرگونى ایجاد نکند، و ساختن هیچ چیز او را خسته نسازد، بلکه به آنچه که بخواهد پدید شود همین که گوید: باش ، موجود مى شود.آنچه را آفریده بدون نمونه قبلى و بى رنج و مشقت اختراع نموده است . هر که چیزى سازد از ماده اى سازد ولى خدا همه چیز را بدون ماده ساخته است . هر عالمى پس از ندانستن آموخته است ولى خداوند هیچ گاه نادان نبوده و هرگز آموزش ندیده است . به همه چیز پیش از وجودش آگاه بوده ، از این رو با پیدایش آنها علمش فزونى نیافته . علم او به آفریده ها پیش از آفرینش آنها به مانند علمش به آنها پس از آفرینش آنهاست . چیزها را به خاطر آنکه سلطه اش استوار گردد یا از بیم نابودى و کاهش و یا به جهت یارى بر مخالف ستیزنده و همانند افزون طلب و انباز گردنکش نیافریده است ، بلکه همه آفریدگان پرورده و بندگان سر به فرمانند. منزه است آن که آفرینش مخلوقات بى مثال و تدبیر آفریده ها او را به رنج و تعب نیفکنده ، و بسنده کردن او به این اندازه از آفریده ها از روى عجز و ناتوانى نبوده است ، آنچه را آفریده دانسته و آنچه را (به صلاح ) دانسته آفریده است . در اثر اندیشه در علم حادثى نبوده که در آفرینش خطا نکرده و در آنچه نیافریده شک و تردیدى به او راه نیافته است ، بلکه آفرینش او قضا و حکمى ناگسستنى و دانشى محکم و فرمانى استوار است .به ربوبیت یگانه گشته ، و خود را به یگانگى مخصوص داشته ، و بزرگوارى و ستایش را ویژه خود ساخته ، و به توحید و مجد و سنا یگانه گشته ، و به ستایش یکتا شده و به تمجید و بزرگوارى بزرگى را از آن خود نموده است . برتر است از گرفتن فرزند، و پاک و منزه است از آمیزش با زنان ، و گرانتر و والاتر است از مجاورت شریکان . پس در میان آنچه آفریده او را ضدى نیست ، و در آنچه مالک آن است همانندى ندارد، و هیچ کس در ملک او شریکش نیست . یگانه و یکتا و بى نیاز است ، نابودکننده ابدیت و وارث پایان است (زیرا زمان هر چه ابدى و پایدار باشد در جنب ازلیت و ابدیت او چیزى نیست و او پس از فناى همه پایانها باقى است )، همو که همیشه و براى همیشه یکتا و بى آغاز بوده ، و هست پیش از آغاز روزگار و پس از گذشت امور؛ آن که نابود نگردد و هرگز پایان نگیرد. بدین گونه پروردگار خود را مى ستایم ، شایسته پرستشى جز خدا نیست ، خداى بزرگى که چقدر بزرگ است ، و والایى که چه والاست ، و عزیزى که چه اندازه عزیز است ! و از آنچه ستمگران (مشرکان ) گویند بسى والاتر است . مرحوم ثقة الاسلام کلینى رحمة الله پس از نقل این خطبه فرموده است : ((این خطبه از خطبه هاى مشهور آن حضرت است و از شهرت فراوان ، عموم مردم آن را دست کم گرفته اند، در صورتى که همین خطبه براى طالب علم توحید اگر در آن بیندیشد و مضامین آن را بفهمد کافى است ، و اگر همه جن و انس جز پیامبران همزبان شوند تا توحید را آن گونه که آن حضرت - پدر و مادرم فدایش - فرموده بیان کنند نتوانند، و اگر بیان و روشنگرى آن حضرت نبود مردم نمى دانستند چگونه راه توحید را بپویند. آیا نمى نگرید به این جمله : از چیزى بود نشده و آنچه را که هست از چیزى نیافریده ؟ که به عبارت ((از چیزى بود نشده )) معناى حدوث و پدید شدن او را نفى نموده است . و نمى بینید که چگونه بر آنچه پدید آورده صفت آفریدگى و اختراع بدون ماده و نمونه را ثابت کرده است . تا گفته کسانى که گویند: هر چیزى از چیز دیگر آفریده شده را نفى نماید، و گفتار ثنویه (دوگانه پرستان و معتقدان به دو اصل قدیم ) را که معتقدند خدا چیزى را بى ماده نیافریده و بدون طرح و نقشه تدبیر و ایجاد ننموده ابطال سازد، بنابراین با عبارت ((و آنچه را که هست از چیزى نیافریده )) تمام دلایل و شبهات ثانویه را رد کرده است . زیرا مهمترین چیزى که ثنویه مى توانند در حدوث عالم بدان تکیه کنند و بگویند، از این دو حال خارج نیست که خدا چیزها را یا از چیز آفریده و یا از ناچیز و هیچ . از چیزى آفریدن که خطاست (زیرا همین سؤ ال درباره آن چیز قبلى مى شود)، و از هیچ آفریدن هم تناقض و محال است ، زیرا کلمه ((من )) چیزى را ثابت مى کند و کلمه ((لا شى ء)) آن را نفى مى کند (پس((من لا شى ء)) معنا ندارد)، ولى امیرمؤ منان علیه السلام این کلمه را به رساترین و درست ترین تعبیر ادا نموده و فرموده است : ((آنچه را که هست از چیزى نیافریده )) (و بسیار فرق است بین از هیچ آفریده و از چیزى نیافریده )، ((من )) را که دلالت بر اثبات چیز و مایه اى دارد برداشته و ((چیز)) را هم نفى کرده ، زیرا همه چیز آفریده و پدیده است ولى آفریننده آن را از مایه و ماده نیافریده است چنانکه ثنویه گویند که جهان از ماده اى قدیم آفریده شده و تدبیر چیزى بدون داشتن الگو ممکن نیست .سپس این جمله آن حضرت را ملاحظه کن که مى فرماید: او را صفتى که بدان توان رسید و حدى که برایش مثل توان آورد نباشد، آرایش واژه ها در وصف او نارساست ، که با این جمله گفته مشبهه را باطل کرده است که گویند: خدا مانند شمش و بلور است ، و سایر گفته هایى که درازى قامت و استواء و استقرار برایش ثابت کنند، و نیز این گونه آنان را که : ((تا دلها کیفیتى از او درک نکنند و به اثبات هیئتى دست نیابند چیزى را تعقل نکرده اند و در نتیجه صانعى ثابت نگردیده است ))؛ و امیرمؤ منان علیه السلام تشریح فرمود که : او یگانه است بدون کیفیت و دلها به او معرفت دارد بدون آنکه تصویرى از او بدارند و بر او احاطه یابند.و باز بنگر گفتار آن حضرت را که : همتهاى بلند به او دست نمى آرد و هوشهاى تیز و ژرف بدان پى نمى برد، برتر و والاست خدایى که زمان قابل شمار و عمر دراز و صفت محدود ندارد. سپس گفتار آن حضرت که : درون اشیا نرفته تا گفته شود در آنها جاى دارد، و از آنها دور نگشته تا توان گفت از آنها جدا و بیگانه است ؛ که با این دو کلمه صفت اعراض و اجسام را از خدا نفى کرده ، زیرا از جمله صفات اجسام دورى و جدایى از یکدیگر است و از صفات اعراض ، بودن در اجسام است بدون تماس با آنها. و دورى و جدایى اجسام از یکدیگر به وسیله بعد مسافت است . بعد از این فرمود: ولى علمش به چیزها احاطه دارد، و صنعتش آنها را محکم ساخته ، یعنى بودن او در چیزها به معناى احاطه علم و تدبیر اوست بدون تماس جسمى )).

نظرات 6 + ارسال نظر
آموزش وبلاگ نویسی شنبه 2 خرداد 1388 ساعت 06:50 ب.ظ http://blogers.ir

سلام
شما در سایت ما میتوانید به مطالب و ابزارهای بسیار مفیدی در ارتباط با وبلاگنویسی برای وبلاگ خود دست یابید
به امید دیدار

مهیار شنبه 2 خرداد 1388 ساعت 07:57 ب.ظ

سلام
مطالب جالب ومفیدی دارید
تبادل لینک میکنید؟

افسانه جومونگ
http://jumong.tafrihi.com
جدیدترین عکسهای خنده دار
http://fun.tafrihi.com
جدیدترین پیامک ها
http://fun.tafrihi.com
منبع مقالات رایگان
http://article.tafrihi.com
جدیدترین جوک ها
http://joke.tafrihi.com
لطفا ابتدا لینک مارا گذاشته وبعدخبردهید
------
همچنین اگر سایت با رنک 3به بالا دارید طبق شرایط لینک زیر تبادل لینک انجام میدیم
http://www.tafrihi.ir/archives/000103.php
-------
همچنین با وبلاگهایی که تازه شروع به کار کردند(حداقل 10پست) یاهر رنک وبازدیدی دارندواگر لینک "www.tafrihi.com" رو با نام
"بهترین سایت تفریحی برای جوانان ایرانی"
بگذارند دراین قسمت
http://www.tafrihi.com/list/
که به معرفی سایت ها ووبلاگها میپردازیم وبازدید خوبی هم از گوگل دارند ورنک2 دارد شمارا دراینجا معرفی میکنیم
اگر میخواهید لینکتان در قسمت معرفی سایتها قرار بگیرید حتما لینک مارا به همین عنوان قرارداده ودر ایمیل اعلام کنید که برای قسمت معرفی در لینک معرفی سایت ها
www.tafrihi.com
-------
حتما به ما سر بزنید امدیوارم خوشتان بیاید
خداحافظ

راستگو شنبه 2 خرداد 1388 ساعت 09:34 ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
ما یک موتور جست و جوگر ایجاد کرده ایم که فقط سایت های به زبان فارسی در آن ثبت خواهد شد.
اگر شما مایل به ثبت وبلاگ یا وب سایت خود در موتور جست و جو هستید ابتدا باید یک لینک در وبلاگ یا وب سایت خود به آدرس http://www.rastgo.com با عنوان "راستگو" بدهید و بعد در لینک زیر در خواست می دهید تا وبلاگ یا وب سایت شما در موتور جست و جو ثبت شود.
http://www.rastgo.com/submit-script/

اگر پیشنهادی و یا انتقادی دارید خوشحال خواهیم شد از طریق لینک زیر برایمان ارسال کنید:
http://forum.rastgo.com/topic-t741.html

با تشکر و احترام

مهیار یکشنبه 3 خرداد 1388 ساعت 12:44 ق.ظ

سلام
مطالب جالب ومفیدی دارید
تبادل لینک میکنید؟

افسانه جومونگ
http://jumong.tafrihi.com
جدیدترین عکسهای خنده دار
http://fun.tafrihi.com
جدیدترین پیامک ها
http://fun.tafrihi.com
منبع مقالات رایگان
http://article.tafrihi.com
جدیدترین جوک ها
http://joke.tafrihi.com
لطفا ابتدا لینک مارا گذاشته وبعدخبردهید
------
همچنین اگر سایت با رنک 3به بالا دارید طبق شرایط لینک زیر تبادل لینک انجام میدیم
http://www.tafrihi.ir/archives/000103.php
-------
همچنین با وبلاگهایی که تازه شروع به کار کردند(حداقل 10پست) یاهر رنک وبازدیدی دارندواگر لینک "www.tafrihi.com" رو با نام
"بهترین سایت تفریحی برای جوانان ایرانی"
بگذارند دراین قسمت
http://www.tafrihi.com/list/
که به معرفی سایت ها ووبلاگها میپردازیم وبازدید خوبی هم از گوگل دارند ورنک2 دارد شمارا دراینجا معرفی میکنیم
اگر میخواهید لینکتان در قسمت معرفی سایتها قرار بگیرید حتما لینک مارا به همین عنوان قرارداده ودر ایمیل اعلام کنید که برای قسمت معرفی در لینک معرفی سایت ها
www.tafrihi.com
-------
حتما به ما سر بزنید امدیوارم خوشتان بیاید
خداحافظ

راستگو یکشنبه 3 خرداد 1388 ساعت 01:56 ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
ما یک موتور جست و جوگر ایجاد کرده ایم که فقط سایت های به زبان فارسی در آن ثبت خواهد شد.
اگر شما مایل به ثبت وبلاگ یا وب سایت خود در موتور جست و جو هستید ابتدا باید یک لینک در وبلاگ یا وب سایت خود به آدرس http://www.rastgo.com با عنوان "راستگو" بدهید و بعد در لینک زیر در خواست می دهید تا وبلاگ یا وب سایت شما در موتور جست و جو ثبت شود.
http://www.rastgo.com/submit-script/

اگر پیشنهادی و یا انتقادی دارید خوشحال خواهیم شد از طریق لینک زیر برایمان ارسال کنید:
http://forum.rastgo.com/topic-t741.html

با تشکر و احترام

یه دوست چهارشنبه 6 خرداد 1388 ساعت 07:30 ق.ظ

[گل][گل][گل][گل] [گل][گل][گل][گل]

سلام ,
بلاگ زیبایی دارید.
اینجا هم سر بزنید, دوستان و همکاران خوبی پیدا میکنین.

http://taktazchat.com

[گل][گل][قلب] به امید دیدار [قلب][گل][گل]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد