تفسیر آیه الْحَمْدُِللّهِ رَبِّ الْعَلَمِینَ

ترجمه آیه : 
سپاس و ستایش مخصوص خداوندى است که پروردگار جهانیان است .نکته ها: 
  ربّ به کسى گفته مى شود که هم مالک وصاحب چیزى است و هم در رشدو پرورش آن نقش دارد. خداوند هم صاحب حقیقى عالم است و هم مدبّر و پروردگار آن . پس همه هستى حرکت تکاملى دارد و در مسیرى که خداوند معیّن کرده ، هدایت مى شود.
 علاوه بر سوره حمد، چهار سوره ى انعام ، کهف ، سباء وفاطر نیز با جمله للّه للّه الحمد
للّه  آغاز گردیده ، ولى فقط در سوره حمد بعد از آن  ربّ العالمین  آمده است .  مفهوم حمد، ترکیبى از مفهوم مدح و شکر است . انسان در برابر جمال و کمال و زیبایى ، زبان به ستایش ‍ و در برابر نعمت و خدمت واحسان دیگران ، زبان به تشکّر مى گشاید. خداوند متعال به خاطر کمال و جمالش ، شایسته ى ستایش وبه خاطر احسان ها و نعمت هایش ، لایق شکرگزارى است .   الحمد للّه  بهترین نوع تشکّر از خداوند است . هر کس در هرجا، با هر زبانى ، هرگونه ستایشى از هر کمال و زیبایى دارد، در حقیقت سرچشمه ى آن را ستایش مى کند. البتّه حمد خداوند منافات با سپاسگزارى از مخلوق ندارد، به شرط آنکه به امر خدا و در خط و مسیر او باشد.  خداوند مسیر رشد و تربیت همه را تعیین نموده است :  ربّنا الّذى اعطى کل شیى ء خلقه ثمّ هدى  پرودگار ما همه ى موجودات را نعمت وجود بخشیده و سپس به راه کمالش هدایت نموده است . او به زنبور عسل یاد داده که از چه گیاهى بمکد و به مورچه آموخته است که چگونه قوت زمستانى خود را ذخیره کند و بدن انسان را چنان آفریده که هر گاه کمبود خون پیدا کرد، خون سازى نماید. چنین خداوندى ، شایسته حمد وسپاسگزارى است . خداوند، پروردگار همه ى آفریده هاست .  و هو ربّ کلّ شى  آنچه در آسمان ها و زمین و میان آنهاست ، پروردگارشان اوست .  ربّ السّموات والارض و مابینهما  حضرت على علیه السّلام مى فرماید:  من الجمادات والحیوانات  یعنى او پروردگار جاندار و بى جان است .  له الخلق والامر تبارک اللّه ربّ العالمین  هم آفرینش از اوست و هم اداره ى آن ، و او پرورش دهنده ى همه است .
 مراد از
 عالَمین  یا فقط انسان ها هستند، مانند آیه 70 سوره حجر که قوم لوط به حضرت لوط گفتند: اءوَ لم ننهک عن العالمین  آیا ما تو را از ملاقات با مردم نهى نکردیم ؟ و یا مراد همه ى عوالم هستى است . عالَم  به معناى مخلوقات و عالَمین  به معناى تمام مخلوقات نیز استعمال شده است . از این آیه فهمیده مى شود که تمام هستى یک پروردگار دارد که اوست و آنچه در جاهلیت و در میان بعضى از ملّت ها اعتقاد داشتند که براى هر نوع از پدیده ها خدایى است و آن را مدّبر و ربّ النوع آن مى پنداشتند، باطل است .پیام ها: 
1-  همه ستایش ها براى اوست . الحمدللّه
2-  خداوند در تربیت و رشد هستى اجبارى ندارد. زیرا حمد براى کارهاى غیر اجبارى است . الحمدللّه
3- همه هستى زیباست و تدبیر همه هستى نیکوست . زیرا حمد براى زیبایى و نیکویى است . الحمدللّه
4- دلیل ستایش ما، پروردگارى اوست . الحمدللّه ربّ العالمین
5-  رابطه ى خداوند با مخلوقات ، رابطه ى دائمى و تنگاتنگ است . ربّ العالمین  نقاش و بنّا هنر خود را عرضه مى کند و مى رود، ولى مربّى باید هر لحظه نظارت داشته باشد.
6- همه ى هستى ، تحت تربیت خداوند یکتاست . ربّ العالمین
7-  امکان رشد و تربیت ، در همه ى موجودات وجود دارد. ربّ العالمین
8- خداوند هم انسان ها را با راهنمایى انبیا تربیت مى کند، تربیت تشریعى  و هم جمادات ونباتات وحیوانات را رشد وپرورش مى دهد. تربیت تکوینى  ربّ العالمین
9- مؤ منان در آغاز کتاب قرآن  با نیایش به درگاه خداوند متعال ، الحمدللّه ربّ العالمین  مى گویند و در پایان کار در بهشت نیز، همان شعار را مى دهند که آخر دعویهم اءن الحمدللّه ربّ العالمین

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی یکشنبه 10 خرداد 1388 ساعت 04:35 ب.ظ http://spantman.blogsky.com

حافظ:
صوفی ما که توبه دوشینه کرده بود ز می
بشکست توبه چو در میکده دید باز

حافظ:
مرغ زیرک به در خانقه اکنون نپرد
که نهاده است به هر مجلس وعظی دامی


به ما هم سر بزن خوشحال میشیم دوست مذهبی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد