آثار و فواید نماز شب

1- زیبایى سیما: سئل على بن حسین (علیه السلام ): ما بال المتهجدین باللیل من اءحسن الناس وجها؟ قال : لانهم خلوا بالله فکساهم الله من نوره از امام سجاد (علیه السلام ) پرسیدند: چرا صورت اهل نماز شب از طراوت و زیبایى ویژه اى برخوردار است ؟امام (علیه السلام ) پاسخ داد: زیرا آنها با خداى خود خلوت کرده اند و خدا هم آنان را با نور خود مزین ساخته است  

- نشاط روحى :
عن النبى (صلى الله علیه و آله ): قال یا على ثلاث فرحات للمومن : لقاء الاخوان ، الافطار من الصیام ، والتهجد من آخر اللیل  پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله ) به امیرالمومنین (علیه السلام ) فرمود: سه چیز مایه انبساط خاطر و باعث شادى مومن است : 1- دیدار دوستان ، 2- افطار کردن روزه ، 3- عبادت و شب زنده دارى در پایان شب  

3- سرگرمى سالم :
قال الباقر (علیه السلام ): لهو المومن فى ثلاثه اءشیا: التمتع بالنساء و مفاکهة الاخوان و الصلاة باللیل . امام باقر (علیه السلام ) فرمود: بازى و سرگرمى مومن در سه چیز است : 1- کامجویى از همسر، 2- شیرین کارى در جلسه دوستان ، 3- خواندن نماز شب  

4- آمرزش :
عن الصادق (علیه السلام ) قال : صلاة المومن باللیل تذهب بما عمل من ذنب بالنهار.  امام صادق (علیه السلام ) فرمود: نماز شب گناهان انسان را از بین مى برد 

5- سلامتى و عافیت بدن :
و فى الحدیث : الصوم والسفر و صلاة اللیل و امرار الید فى موضع السجود و المسح بها الوجه و ما نالته من البدن و البدئة بخنصر الید الیسرى فى تقلیم الاظفار والختم بخنصر الیمنى . در حدیث آمده است : روزه و مسافرت ، و نماز شب ، و دست کشیدن بر پیشانى و مسح صورت ، و کوتاه کردن ناخن از انگشت کوچک دست چپ و ختم آن به انگشت کوچک دست راست از عوامل تندرستى به حساب مى آیند 

6- افزایش رزق و روزى :
لا تدع قیام اللیل ، فان المغبون من حرم قیام اللیل . ان الرجل لیکذب الکذبة فیحرم بها صلاة اللیل ، فاذا حرم صلاة اللیل حرم بها الرزق . لیس منا من لم یصل صلاة اللیل  امام صادق (علیه السلام ) فرمود: از نماز شب دست برمدار زیرا کسى که از نماز شب باز ماند زیانکار است ، و بسا انسان در زندگى مبتلا به دروغ گفتن مى شود و از خواندن نماز شب محروم مى ماند و از رزق و روزى حلال او کاسته مى شود. و نیز امام (علیه السلام ): از ما نیست آنکه اهل نماز شب نباشد 

7- خشنودى خدا:
عن النبى (صلى الله علیه و آله ) قال : ثلاثة یضحک الله الیهم : الرجل اذا قام باللیل یصلى ، والقوم اذا صفوا فى الصلاة و القوم اذا صفوا فى قتال العدو پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله ) فرمود: سه گروهند که خداوند از آنان خوشنود است : 1- کسى که نماز شب مى خواند 2- جمعى که نماز جماعت تشکیل مى دهند، 3- دسته اى که در برابر دشمن ، در راه خدا صف آرایى کرده اند 

8- رفع کسالت ها:
عن الصادق (علیه السلام ) قال : علیکم بصلاة اللیل ، فانها سنة نبیکم و داءب الصالحین قبلکم و مطردة الداء عن اجسادکم امام صادق (علیه السلام ) فرمود: بر شما باد به خواندن ((نماز شب )) زیرا این عمل ، سنت پیامبر شما و سیره صالحان و راستان است و بدن شما را از کسالت دور مى سازد 

9- پرداخت قرض ها:
عن الصادق (علیه السلام ) قال : صلاة اللیل تحسن الوجه و تحسن الخلق و تطیب الریح و تدر الرزق ، وتقضى الدین ، و تذهب بالهم ، و تجلو البصر امام صادق (علیه السلام ) فرمود: نماز شب باعث زیبایى سیما، و نیکویى اخلاق و خوشبویى بدن و فراوانى رزق و مایه اداى ((قرضها)) و موجب از بین رفتن غم و باعث تقویت نور چشم است  

10- نورانیت منزل :
عن الصادق (علیه السلام ) قال : ان البیوت التى یصلى فیها باللیل بتلاوة القرآن تضى لاهل السما کما تضى نجوم السماء لاهل الارض  امام صادق (علیه السلام ) فرمود: خانه اى که در آن نماز شب خوانده مى شود و تلاوت قرآن مى گردد در نظر اهل آسمان نورانى است . چنانکه اهل زمین ، نورانیت ستارگان را مى بینند 

11- نورانیت دل :
عن النبى (صلى الله علیه وآله ) قال : یا على خمسة تنور القلب : کثرة قرائة قل هو الله اءحد، و قلة الکلام ، و مجالسة العلما، و الصلاه فى اللیل : و المشى الى المساجد پیامبر اکرم (صلى الله علیه آله ) فرمود: یا على پنج چیز دل را نورانى مى کند: 1- کثرت تلاوت سوره قل هو الله احد، 2- کم گویى ، 3- مجالست با علما، 4- نماز شب ، 5- گام نهادن در راه مسجد. 

12- خشنودى در قیامت :
عن الصادق (علیه السلام ) قال : کل عین باکیة یوم القیامة الا ثلاثه : عین غضت عن محارم الله و عین سهرت فى طاعة الله و عین بکت فى جوف اللیل من خشیة الله  امام صادق (علیه السلام ) فرمود: در قیامت همه چشمها گریان است مگر سه چشم :1- چشمى که از (دیدن و نظر به ) آنچه خداوند حرام کرده بر هم نهاده شده . 2- چشمى که در راه طاعت خداوند بیدارى کشیده ، 3- چشمى که در دل شب از ترس خدا گریسته است

 فواید دیگر نماز شب
دوستى خدا
یابن عمران ، کذب من زعم انه یحبنى فاذا جنه اللیل نام عنى ؛ الیس کل محب یحب خلوة حبیه ؟ ها اناذا یا ابن عمران مطلع على احبائى اذا جنهم اللیل حولت ابصارهم فى قلوبهم و مثلت عقوبتى بین اعینهم یخاطبونى عن المشاهدة و یکمونى عن الحضور یابن عمران هب لى من قبلک الخشوع و من بدنک الخضوع و من عینیک الدموع فى ظلم اللیل وادعنى فانک تجدنى قریبا مجیبا اى پسر عمران ، دروغ مى گوید آن کسى که گمان مى کند مرا دوست دارد در حالى که چون شب فرا مى رسد از من چشم مى پوشد و به خواب مى رود! آیا نه مگر چنین است که هر عاشقى خلوت با معشوقش را دوست مى دارد؟ هان اى پسر عمران ، این منم که بر دوستانم مطلعم ؛ چون شب آنان را فرا گیرد و چشم دلشان را دگرگون مى سازم (که جز من چیزى نمى بینند) و عقوبتم را در مقابل دیدگانشان مجسم مى کنم (بدان گونه که ) از راه شهود و رویارویى با من به مخاطبه مى پردازند و حضورا با من به گفتگو مى نشینند.اى پسر عمران ، در دل شبهاى تار از دلت خشوع و از تنت خضوع و از چشمانت قطرات اشک نثار من بنما و مرا بخوان که مرا به خود نزدیک و اجابت کننده دعوتت خواهى یافت .

نظرات 1 + ارسال نظر
V-P-N سه‌شنبه 4 خرداد 1389 ساعت 11:21 ق.ظ http://www.v-p-n.in

آیا از وضعیت بد اینترنت کشور خسته شده اید ؟ آیا از فیلترینگ گسترده داخلی جانتان به لبتان رسیده است ؟ پس بد نیست چیزهایی در مورد "وی پی ان" بدانید . درواقع همان فیلترشکن خودمان که محدودیتی در استفاده نداشته و به هیچ وجه در کاهش سرعت اینترنت شما تاثیر گذار نیست . برای کسب اطلاعات بیشتر از سایت ما دیدن کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد