ضد انتقام کشیدن عفو و بخشش است، و آیات و اخبار در مدح و حسن آن ازحد و حصر متجاوز است. خداوند عالم مىفرماید: خذ العفو و امر بالعرف یعنى: طریقه عفو و بخشش رانگهدار و امر به معروف کن. و نیز فرموده است: و لیعفوا و لیصفحوا یعنى: باید عفو و گذشت نمایند. و نیز فرموده است: و ان تعفوا اقرب للتقوى یعنى: اگر عفو نمائید به تقوى وپرهیزکارى نزدیکتر است حضرت پیغمبر - صلى الله علیه و آله - فرمودند: «به خدائى که جان من در قبضهقدرت اوست که سه چیز است اگر از من قسم خواهند بر آنها قسم مىخورم: یکى آنکه: صدقه دادن از مال هیچ کم نکند. دوم آنکه: هیچ کس از ظلمى که به او شده عفو نمىکند از براى خدا مگر اینکه خداعزت او را در روز قیامت زیاد مىفرماید. سیم اینکه: هیچ کس نیستیک درى از سئوال بر خود نگشاید مگر اینکه یک درىاز فقر و احتیاج بر او گشوده مىشود. و نیز از آن حضرت مروى است که: «عفو و گذشت زیاد نمىکند مگر عزت را پسگذشت کنید تا خدا شما را عزیز گرداند. و آن جناب به عقبه فرمودند که: «مىخواهى ترا خبر دهم به افضل اخلاق اهل دنیاو آخرت؟ نزدیکى کن به هر که از تو دورى کند. و بخشش کن به کسى که ترا محرومسازد.و گذشت کن از آن کسى که به تو ظلم نماید. مروى است که: «موسى - علیه السلام - عرض کرد که: پروردگارا کدام یک از بندگانتو نزد تو عزیزترند؟ فرمود: آنکه در وقت قدرت و توانائى عفو نماید. و حضرت سید الساجدین - علیه السلام - فرمودند که: «در روز قیامتخداى - تعالى - اولین و آخرین را در بلندى جمع مىکند، سپس منادى ندا مىکند که کجایند اهلفضل؟ پس طایفهاى بر مىخیزند.ملائکه گویند که: چه چیز است فضل شما؟ گویندتوسل مىجستیم به هر که از ما دورى مىکرد.و عطا مىکردیم به هر که ما را محروممىساخت.و گذشت مىکردیم از هر که به ما ظلم مىنمود.ملائکه گویند: راست گفتیدکه اهل فضلاید، داخل بهشتشوید . و حضرت امام محمد باقر - علیه السلام - فرمودند که: «پشیمانى بر عفو بهتر وآسانتر است از پشیمانى بر انتقام و عقوبت. و همین قدر فضل و شرافت از براى عفو و گذشت کافى است که از نیکوترین صفاتپروردگار است، و در مقام ثنا و ستایش او را به این صفت جمیله یاد مىکنند.حضرتامام زین العابدین - علیه السلام - در مناجات خود مىگوید: «انت الذى سمیت نفسکبالعفو فاعف عنى» یعنى: «توئى که خود را به عفو و گذشت نام بردهاى پس در گذر از من. |