-
فواید دعا در حق اما زمان عج
جمعه 6 مرداد 1391 16:27
میرزا محمد تقى موسوى اصفهانى مى گوید: در بیان بعضى از فواید دعا کردن به آن حضرت ، و ظهورش را از خداوند عالم جل شاءنه طلب نمودن ، آیات و اخبار فراوانى رسیده است ، که من در اینجا به ذکر فایده ى آن اکتفا مى کنم : اول : باعث طول عمر مى شود؛ چنان که در خصوص دعاى دوم که بعد از هر نماز واجب باید خواند، از حضرت صادق ع روایت...
-
صله رحم
سهشنبه 16 خرداد 1391 16:31
محبت به خویشاوندان اءیها الناس ! انه لا یستغنى الرجل و ان کان ذا مال عن عترته ، و دفاعهم عنه باءیدیهم و اءلسنتهم ، و هم اءعطى الناس حیطة من ورائه ، و اءلمهم لشعثه ، و اءعطفهم علیه عند نازلة اذا نزلت به . و لسان الصدق یجعله الله للمرء فى الناس ، خیر له من المال یرثه غیره و منها: اءلا لا یعدلن اءحدکم عن القرابة یرى بها...
-
سهزاب کجاست ؟
یکشنبه 14 خرداد 1391 19:25
-
پاداش و اوصاف زاهدان
یکشنبه 25 اردیبهشت 1390 10:17
یا أحْمَدُ! هَلْ تَعْرِفُ ما لِلزّاهِدِینَ عِنْدِی؟قالَ: لا یا رَبِّ . قالَ: یُبْعَثُ الْخَلْقُ وَیُناقَشُونَ الْحِسابَ وَهُمْ مِنْ ذلِکَ آمِنُونَ . إنَّ أدْنى ما أُعْطِی الزّاهِدِینَ فِی الاْخِرَةِ أن أُعطِیَهُمْ مَفاتِیحَ الجِنانِ کُلَّها حَتّى یَفْتَحُوا أیَّ باب شاءُوا وَلا أحْجُبَ عَنْهُمْ وَجْهِی...
-
سرگذشت بیتاللّه
یکشنبه 22 اسفند 1389 10:54
«اِنَّ أوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکَّةَ مَبارکا وهُدیً لِلْعالَمین». ای خداوندگارم! توپروردگار این دعوت تامّی واین واقعیت صلاتی که تحقق یافته. وکاملترین مراتب یقین در آیه «الذین آمنوا وتَطْمَئِنّ قلوبهم بِذِکْرِ اللّه ألا بِذکر اللّهِ تطمئن القلوب» ؛ یعنی اوّلین خانهای که برای عبادت مردم مقرّر گشت،...
-
دین فطرت
یکشنبه 15 اسفند 1389 09:31
«فَأقِم وَجْهَکَ لِلدّینِ حَنیفا، فِطرتَ اللّهِ الَّتی فَطَر الناسَ عَلیها لا تبدیلَ لخلقِ اللّهِ ذلک الدّینُ القَیّم ولکنَّ أکثر الناسِ لا یعلمون»؛ پس ای محمّد صلیاللهعلیهوآلهوسلم ، توروی دل به جانب دین معتدل وفطری بنما، دینی که سازگار حقیقت انسان است که انسانها بدین آیین سرشته شدند: سرشت توحیدی است وضامن سعادت...
-
وضو و معانی آن
پنجشنبه 12 اسفند 1389 09:19
وضو: طهارت ظاهر است با آب که حیات بدنهاست وبا علم ونیّت خالص که حیاتِ ارواح انسانی است از شرک وکل ماسوی که دَنَس است (این طهارت باطن است). ودودست را با نیّت خالص للّه شستن که دست شستنت از سر دنیا باشد، به خصوص از حول وقوای خودت. فالیُسری: لا حولَ علی المَعاصی، والیُمنی: لا قوّةَ علی الطاعات، إلاّ باللّهِ. دست چپ:...
-
معنانی اذان و اقامه (قسمت اول )
سهشنبه 10 اسفند 1389 10:12
وقت اذان قال رسول اللّه صلیاللهعلیهوآلهوسلم : «ألا وإنّ فی أیّامِ دَهْرِکُم نَفَحاتٍ ألا فَتَعَرَّضوا لَها»؛ نفحه در تمام ایام هست، ولی بیداری گاه گاه است وحضرت میخواهد ما همیشه بیدار باشیم. دلیل دوام نفحه: 1 ـ فیض دائم است، چون اسماءُ اللّه تعطیلی ندارند. 2 ـ اگر فیض وقفه پیدا کند وهمان گاه مرزوقی گرسنه وتشنه...
-
معنانی اذان و اقامه (قسمت دوم )
سهشنبه 10 اسفند 1389 10:11
معنای اللّه اکبر راوی حضرت حسین بن علی علیهالسلام است: «قال کُنّا جُلُوسا فی المسجد إذا صَعد المؤذن المنارة»؛ امام حسین علیهالسلام گفت: در مسجد نشسته بودیم، که مؤذن بالای مناره رفت وگفت: اللّه اکبر اللّه اکبر. امیرالمؤمنین گریست وما هم با گریهاش گریستیم، وقتی مؤذن از اذان فارغ شد، حضرت فرمود: آیا میدانید مؤذن چه...
-
معنانی اذان و اقامه (قسمت سوم )
سهشنبه 10 اسفند 1389 10:08
حیّ علی الصلوة هروقت خوش که دست دهد مغتنم شمار کس را وقوف نیست که انجام کار چیست پیوند عمر بسته بمویی است هوشدار غمخوار خویش باش غم روزگار چیست 1 ـ «إنْ کُلُّ مَن فی السمواتِ والارضِ إلاّ آتی الرحمنِ عَبدا». اینک که همه آسمانیها وزمینیها بندهاند وتوهم مستثنا از آنها نیستی، بلکه برتر از همه هستی که انسانی؛ یعنی...
-
تواضع به یکدیگر
چهارشنبه 27 بهمن 1389 10:59
تواضع در برابر انسانها، مانند پدر و مادر، همسایگان، دوستان بستگان و سایر مردم نوع دیگر تواضع است. تواضع موجب استحکام پیوند انسانها و محبت و الفت بیشتر شده، بر صفا و صمیمیت آنان مىافزاید و کدورتها، بدبینىها و آثار شوم تکبر و خود خواهى را از جامعه پاک مىسازد. البته تواضع، اشکال گوناگون دارد که یکى از آشکارترین...
-
فروتنی و تواضع
چهارشنبه 20 بهمن 1389 09:32
قرآن در بیان ویژگى بندگان ممتاز خدا مىفرماید : و عباد الرحمن الذین یمشون على الارض هونا؛ بندگان خاص خداوند رحمان کسانى هستند که با آرامش و (بدون هر گونه غرور و تکبر) بر زمین راه مىروند. تواضع به معناى خشوع و فروتنى است و ضد آن تکبر و خود خواهى مىباشد که اساس انحرافها و تباهىهاست. تواضع دو گونه است: 1. تواضع در...
-
مأموریّت بادها در روی کره زمین
پنجشنبه 9 دی 1389 14:11
چرا خداوند این قدر به بادها قسم خورده است؟ آیا بادها در این حدّ از اهمیّت هستند که خداوند بطور مکرّر به آن سوگند یاد کند؟ براى روشن شدن پاسخ این سؤال، باید به مأموریّت بادها از سوى خداوند متعال اشاره کرده، سپس اندکى پیرامون عظمت کار آنها بحث کنیم; بادها در راستاى خدمت به انسان که خلیفة الله است، پنج مأموریّت مهم به...
-
نصایح پیامبر به قیس عاصم
شنبه 29 آبان 1389 09:02
نصایح پیامبر به قیس عاصم قیس بن عاصم که از اصحاب رسول خدا صلى اللّه علیه و آله است نقل کرده که روزى با گروهى از بنى تمیم خدمت پیغمبر اکرم صلى اللّه علیه و آله شرفیاب شدم ، گفتم : یا رسول اللّه ! ما در صحرا زندگى مى کنیم و از حضور شما کمتر بهره مند مى گردیم ما را موعظه فرمایید . رسول اکرم نصایح سودمندى فرمود، و از آن...
-
برای رسیدن به تکامل به چه چیزهایی نیاز داریم؟
سهشنبه 18 آبان 1389 13:52
استاد مطهرى (ره ) مى گوید: از نظر قرآن انسان موجودى است برگزیده از طرف خداوند، خلیفه و جانشین او در زمین، نیمه ملکوتى و نیمه مادی، داراى فطرتى خود آشنا، آزاد مستقل امانتدارِ خدا و مسئول خویشتن و جهان، مسلط بر طبیعت و زمین و آسمان، وجودش از ضعف و ناتوانى آغاز مى شود و به سوى قوّت و کمال سیر مى کند وبالا مى رود اما...
-
سخنان شیخ حسن نصراله در مورد مرگ و شهادت
یکشنبه 16 آبان 1389 10:47
حقیقت و دستاورد «شهادت»، دستاوردی است که انسان پس از سیر و سلوک زیاد بدان دست مییابد. شهادت نقطه پایان مسیری طولانی در کسب معرفت، عشق، جهاد با نفس و عمل نیکو است. شهادت پایان این راه و نشان افتخاری الهی است که خدا آن را به برخی بندگان مخلص خود عطا میکند. امشب قصد دارم در مورد برخی مسائل معرفتی که در سخنان پیامبران...
-
حقوق زن
دوشنبه 10 آبان 1389 16:51
حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود : روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله بر ما در منزل وارد شد. فاطمه علیها السلام نزدیک دیگ غذا نشسته بود و من هم برایش عدس تمیز می کردم. آن حضرت مرا با لقب ابالحسن می خواندند ، عرض کردم : بفرمایید. اظهار داشتند : بشنو از من آنچه را که به دستور پروردگارم می گویم ! هیچ مردی نیست که...
-
تقوای الهی
یکشنبه 9 آبان 1389 11:02
تقواى الهى پوششى است که آدمى را مصون و محکم و استوار مى سازد و او را از آسیب وسستى و ناراستى حفظ مى کند . راغب اصفهانى مى نویسد : تقوا از وقایه است و وقایه به معناى حفظ و نگهدارى چیزى است از هر چه که به (محافظ) قرار دادن از آنچه بیم مىرود (بدان آسیب و زیان رساند . پیامبر عزت فرموده است : من اراد ان یکون ان اعز الناس...
-
ویژگیهاى دهگانه عاقل
پنجشنبه 15 مهر 1389 14:27
لا یتـم عقل امـرء مسلـم حتـى تکون فیه عشر خصـال : الخیــر منـه مـامــول. و الشر منه مامـون. یستکثر قلیل الخیر من غیره, و یستقل کثیر الخیر مـن نفسه. لا یسام من طلب الخـوائج الیه, و لا یمل مـن طلب العلـم طول دهره. الفقرفى الله احب الیه من الغنى و الذل فى الله احب الیه مـن العز فى عدوه. و الخمـول اشهى الیه من الشهره ....
-
دعای نیمه شب یک زندانی
یکشنبه 4 مهر 1389 13:57
در روزگار حکومت عبداللّه بن طاهر برخى از جادّه ها که محل رفت و آمد مردم و کاروان ها بود ناامن شد . امیر عبداللّه عده ى معینى را به پاسدارى از جادّه ها گماشت . در یکى از جادّه ها ده دزد را گرفتند و به جانب مرکز حکومت گسیل دادند ، ولى یکى از آنان نیمه شب فرار کرد . فرمانده ى پاسداران به نظرش آمد که شاید عبداللّه بن طاهر...
-
نقش زبان در رستگاری
چهارشنبه 24 شهریور 1389 11:30
وَاجْعَلْ لِسَانِى بِذِکْرِکَ لَهِجاً ، وَقَلْبِى بِحُبِّکَ مُتَیَّماً ، « وَمُنَّ عَلَىَّ بِحُسْنِ إِجَابَتِکَ ، وَأَقِلْنِى عَثْرَتِى ، وَاغْفِرْ زَلَّتِى ، فَإِنَّکَ قَضَیْتَ عَلَى عِبَادِکَ » «بِعِبَادَتِکَ ، وَأَمَرْتَهُمْ بِدُعَائِکَ ، وَضَمِنْتَ لَهُمُ الاِْجَابَةَ ، فَإِلَیْکَ یَا رَبِّ نَصَبْتُ وَجْهِى ، » «...
-
گناهانى که باعث تغییر نعمت هاست
دوشنبه 22 شهریور 1389 11:18
گناهانى که سبب تغییر نعمت ها مى شود و به جاى آنها بلاها و مصائب و مشکلات و سختى ها و عذاب ها و عقوبت ها قرار مى گیرد به فرموده ى حضرت سجاد (علیه السلام) پنج گناه است : 1 ـ ستم به مردم . 2 ـ از دست دادن روحیه ى عادت در خیر . 3 ـ کناره گرفتن از نیکوکارى . 4 ـ کفران نعمت . 5 ـ ترک سپاسگذارى و شکر . ستم به مردم گناه ستم...
-
عقوبت تجاوز به ناموس مردم
دوشنبه 8 شهریور 1389 14:30
آورده اند که حضرت عیسى (علیه السلام) از گورستانى عبور مى کرد. گورى را دید که آتش از او شعله ور مى شود. حضرت عیسى (علیه السلام ) دو رکعت نماز به جا آورد و عصا بر گور زد. گور شکافته شد. شخصى را در میان آتش دید . حضرت عیسى (علیه السلام) گفت : اى مرد چه کرده اى که بدین عذاب سخت گرفتار شده اى ؟ آن مرد گفت : یا روح الله !...
-
اوصاف دنیا زدگان و اوصاف اهل آخرت
شنبه 30 مرداد 1389 15:21
یا أحْمَدُ ! أبْغِضِ الدُّنْیا وَأهْلَها وَأحِبَّ الاْخِرَةَ وَأَهْلَها . قالَ: یا رَبِّ ! وَمَنْ أهْلُ الدُّنْیا وَمَنْ أهْلُ الاْخِرَة؟قالَ: أهْلُ الدُّنْیا مَنْ کَثُرَ أکْلُهُ وَضِحْکُهُ وَنَوْمُهُ وَغَضَبُهُ، قَلِیلُ الرِّضا، لا یَعْتَذِرُ إلى مَنْ أساءَ إلَیْهِ وَلا یَقْبَلُ عُذْرَ مَنِ اعْتَذَرَ إلَیْهِ ....
-
صفات آمر به معروف و ناهى از منکر
چهارشنبه 13 مرداد 1389 14:02
انمـا یـامـر بـالمعروف و ینهى عن المنکر من کـانت فیه ثلاث خصال : 1 ـ عالم بما یامر, عالم بما ینهى . 2 ـ عادل فیما یامر, عادل فیما ینهى . 3 ـ رفیق بما یـامـر , رفیق بما ینهى. کسـى امـر به معروف و نهى از منکـرمى کند که در او سه ویژگى باشد : 1 ـ به آنچه امـر کنـد دانـا بـاشـد و بـدانچه نیز نهى کنـد دانـا بـاشد , 2 ـ در...
-
سه ویژگى برجسته مومن
چهارشنبه 16 تیر 1389 12:41
لایکـون المـومـن مـومنـا حتـى تکـون فیه ثلاث خصـال : 1ـ سنه من ربه . 2 ـ وسنه من نبیه . 3 ـ و سنه من ولیه . فـاما السنه مـن ربه فکتمان سـره. و امـا السنه من نبیه فمـداراه الناس . و امـا السنه مـن ولیه فـاصبـر فـى البـاسـاء و الضـراء. مـومـن , مـومـن واقعى نیست, مگـر آن که سه خصلت در او بـاشــد : سنتـى از پـروردگـارش و...
-
حق مادر بر فرزند
یکشنبه 13 تیر 1389 11:07
فحق امک فان تعلم انها حملتک حیث لایحمل احد واطعمتک مـن ثمره قلبها ما لا یطعم احـد احـدا. و انها وقتک بسمعها و بصـرها و یـدها و رجلها و شعرها و بشـرها و جمیع جـوارحها مستبشره بذلک , فرحه, مـوبله محتمله لما فیه مکروهها و المها و ثقلها و غمها حتـى دفعتها عنک یـدالقـدره و اخرجتک الـى الارض فرضیت ان تشبع و تجـوع هـى و...
-
عوامل هلاکت آدمى
شنبه 12 تیر 1389 11:40
هَلاکُ النّاسِ فى ثَلاث: أَلْکِبْرُ، أَلْحِرْصُ، أَلْحَسَدُ. أَلْکِبْرُ بِهِ هَلاکُالدّینِ وَ بِهِ لُعِنَ إِبْلیسُ. أَلْحِرْصُ عَدُوُّ النَّفْسِ وَ بِهِ أُخْرِجَ آدَمُ مِنَ الْجَنَّةِ. أَلْحَسَدُ رائِدُ السُّوءِ وَ بِهِ قَتَلَ قابیلُ هابیلَ. هلاکت و نابودى مردم در سه چیز است:کبر، حرص، حسد. تکبّر که به سبب آن دین از...
-
نشانه هاى مکارم اخلاق
پنجشنبه 10 تیر 1389 15:20
«مَکارِمُ الاَْخْلاقِ عَشَرَةٌ: صِدْقُ اللِّسانِ وَ صِدْقُ الْبَأْسِ وَ إِعْطاءُ السّائِلِ وَ حُسْنُ الخُلْقِ وَ الْمُکافاتُ بِالصَّنائِعِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ وَ التَّذَمُّمُ عَلَى الْجارِ، وَ مَعْرِفَةُ الْحَقِّ لِلصّاحِبِ وَ قِرْىُ الضَّیفِ وَ رَأْسُهُنَّ الْحَیاءُ.» مکارمو فضائل اخلاق ده چیز است:1 ـ راستگویى، 2 ـ...
-
مراتب هفت گانه ذکر ونماز
سهشنبه 8 تیر 1389 15:23
1 ـ ذکر یا صلات بدنی: زبان وبقیه اعضا وجوارح با طهارت وادب وتحت فرمان حق، اجزاء و ارکان نماز را به جای آورند. 2 ـ ذکر یا صلات نفس: نفس تحت فرمان عقل وعالَم اله، با رغبتی صادق با تفکّر وعلم وعمل، مراتب تخلیه، تجلیه، تحلیه وفنا را طی کند تا «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکّـیها»، تحقق یابد؛ یعنی رستگار شد هر کس جان خود را پاک...