-
روشنی چشم
سهشنبه 29 دی 1388 15:08
دکتر محمد هادی امینی فرزند مرحوم علامه امینی(ره) مینویسد: پس از گذشت چهار سال از فوت مرحوم علامه امینی(ره)، شب جمعهای قبل از اذان صبح، وی را در خواب دیدم و او را شاداب و خرسند یافتم... جلو رفتم و پس از سلام و دستبوسی عرض کردم: پدر جان در آنجا چه عملی باعث سعادت و نجات شما گردید؟ فرمود: چه میگویی؟ مجدداً عرض کردم:...
-
فضیلت و آثار دعا از دیدگاه قرآن
پنجشنبه 24 دی 1388 13:55
1- خداوند - جلّ جلاله - مى فرماید : قُلْ: ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبّى ، لَوْلا دُعآؤُکُمْ. فَقَدْ کَذَّبْتُمْ، فَسَوْفَ یَکُونُ لِزاماً . بگو: اگر دعایتان نبود، پروردگارتان چه اعتنایى به شما داشت ، زیرا مسلّماً شما تکذیب نمودید، و لذا تکذیبتان همواره ملازم شما خواهد بود .خداوند در این آیه شریفه براى مخاطبَین آن هیچ...
-
شرایط نمازى که انسان را از کردار و گفتار زشت بازمى دارد
پنجشنبه 24 دی 1388 08:12
کراجکى در کتاب کنزالفوائد ذکر کرده که در حدیث آمده که : ابوجعفر منصور خلیفه عبّاسى در روز جمعه اى در حالى که بر دست حضرت صادق جعفر بن محمّد ع تکیه زده بود، بیرون آمد. مردى - که رزام آزاد شده خالد یا: خادم بن عبداللّه نامیده مى شد - گفت : این کیست که آنقدر در نزد امیرالمؤمنین یعنى منصور ارجمند است که وى بر دست او تکیه...
-
ارتباط آیه «کهیعص» با واقعه کربلا براساس روایتی از امام زمان (عج
سهشنبه 15 دی 1388 15:13
سعد بن عبدالله قمی نقل میکند که در خدمت امام عسکری (ع) بودم و فردی از تأویل آیه کهیعص سئوال کرد. امام عسکری (ع) فرمود که از فرزندم «مهدی» پاسخ را دریافت کنید. آنگاه امام زمان (عج) فرمودند: «هذه الحروف من أنباء الغیب،.. بسیاری از مفسّران قرآن کریم معتقدند که آیه «کهیعص» که از حروف رمزی و مقطّعه در قرآن است به ماجرای...
-
آثار و برکات تربت پاک سید الشهداء(علیه السلام)
یکشنبه 13 دی 1388 10:37
یکى دیگر از برکات و آثار خاک مزار امام حسین (ع) این است که سجده بر آن تربت پاک حجابهاى ظلمانى را کنار زده و در توجه حق تعالى به نمازگزار مؤثر است . امام صادق (ع) در این باره مى فرماید: «همانا سجود بر تربت حسین (ع) حجابهاى هفتگانه را پاره مى کند» فضیلت و آثار و برکاتى که براى تربت حسینى است ، براى هیچ تربتى و قطعه اى...
-
مرگ چیست؟
شنبه 14 آذر 1388 09:33
آیا «مرگ» نیستی، نابودی، فنا و انهدام است؛ یا تحول، تطور و انتقال از جایی به جایی و از جهانی به جهانی دیگر؟ این پرسش، همواره برای بشر مطرح بوده، هست و خواهد بود و هر کس از دیر زمان مایل بوده است پاسخ آن را بیابد و یا به پاسخی که دیگران دادهاند، ایمان و اعتقاد پیدا کند. ما، چون مسلمانیم و به قرآن ایمان داریم؛ پاسخ آن...
-
اندیشه مرگ
شنبه 14 آذر 1388 08:46
یاد مرگ و سرای پس از آن، بهترین موعظه، سازندهترین اندرز و نیکوترین پند برای هر انسان است و غفلت از آن موجب میشود که انسان به بیراهه رود و از حرکت در مسیر کمال بازماند.در اخبار و روایات وارد شده از معصومان علیهمالسلام به یاد سرای دیگر و پرهیز از غفلت بسیار توجه شده است؛ از جمله:سُئِلَ النَّبی صلیاللهعلیهوآله :...
-
حیات طیبه چیست ؟
دوشنبه 9 آذر 1388 15:48
در اینکه منظور از حیات طیبه (زندگى پاکیزه) در اینجا چیست؟ مفسران تفسیرهاى متعددى ذکر کردهاند، بعضى آن را به معنى روزى حلال، و بعضى به قناعت و رضا به داده الهى، بعضى به عبادت همراه با روزى حلال، بعضى به توفیق بر اطاعت فرمان الهى، تفسیر کردهاند. و بعضى هرگونه پاکیزگى از آلودگیها، ظلمها، خیانتها، عداوتها، اسارتها و...
-
تفسیر آیه یک آیه از سوره بقره
شنبه 16 آبان 1388 08:46
وَ إِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلََّئِکَةِ إِنّى جَاعِلٌ فِى الاَْرْضِ خَلِیفَةً قَالُوا اءَتَجْعَلُ فِیهَا مَن یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمآءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ لَکَ قَالَ إِنِّى اءَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ ترجمه آیه : وهنگامى که پروردگارت به فرشتگان گفت : من بر آنم که در زمین جانشینى قرار...
-
علل انحراف از توحید
یکشنبه 3 آبان 1388 14:21
مسائلى مى تواند انسان را از خط خدا و مدار توحید بیرون کند از جمله : 1- ترس از طاغوت : یکى از عوامل انحراف ، ترس از طاغوت است . قرآن مى فرماید : فرعون به مردم اعلام مى کرد: هرکه غیر از من خدایى و قدرتى را قبول کند او را به زندان مى اندازم مردم هم از ترس ، به بندگى او تن داده بودند . 2- تعصّب بى جا: گاهى عشق و علاقه به...
-
آداب مستحبّۀ تغسیل و تکفین و تدفین
شنبه 25 مهر 1388 10:47
بدن نیز مؤدّب به آدابی است ؛ بدن را نباید در مَزبله بیندازند یا در بیابان رها کنند، احترام به این بدن احترام به روح است ؛ و بر همین اصل از عالم برزخ به عالم قبر تعبیر نمودهاند، و گرنه عالم برزخ هزاران برابر از دنیا بزرگتر است تا چه رسد به قبر، ولی بجهت نفسِ همین ارتباط تعبیر به عالم...
-
جالب ترین کلمات :
شنبه 18 مهر 1388 10:12
سازنده ترین کلمه ( (گذشت )) است...آن را تمرین کن. پر معنی ترین کلمه ( (ما )) است...آن را به کار ببر. عمیق ترین کلمه (( عشق )) است...به آن ارج بده. بی رحم ترین کلمه (( تنفر )) است...با آن بازی نکن. خودخواهانه ترین کلمه ( (من )) است...از آن حذر کن. نا پایدارترین کلمه (( خشم )) است...آن را فرو ببر. بازدارنده ترین کلمه (...
-
وصیت نامه امیرمؤمنان(ع) و آخرین سفارشات به شیعیانش
سهشنبه 14 مهر 1388 11:47
طبیب مزبور همین که زخم سر آن حضرت رامشاهده کرده و رو بدان حضرت کرده، گفت: «اى امیر مؤمنان، هر وصیتى دارى، بکن که ضربت شمشیر این دشمن خدا به مغز سررسیده و معالجه سودى ندارد.» در این وقت بود که امیر المؤمنین کاغذ و قلم و دواتى طلبید و شروع به وصیت کرد . ابوالفرج در مقاتل الطالبیین روایت کرده که پس از ضربت خوردن امیر...
-
اهل ذکر و مشاهده جهان آخرت و موانع ذکر از منظر قرآن
شنبه 11 مهر 1388 09:40
کسانى که لذت انس با خدا را چشیده اند و دل خود را ماءواى ذکر خدا ساخته اند و به خلوت نجواى با معشوق خویش بار یافته اند، دنیا و لذت ها و خوشى هاى آن برایشان کم فروغ گردیده و با روشن شدن چشمشان به حقایقى فراتر از دنیا و مادیات ، دیگر رغبت ماندن در این دنیا را ندارند، چه رسد که دل بسته آن باشند؛ چنان که حضرت امیر علیه...
-
خطبۀ رسول خدا در اینکه چیزی انسان را نجات نمیدهد جز عمل
سهشنبه 7 مهر 1388 09:00
ابن أبی الحدید در «شرح نهج البلاغة» میگوید: رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم در خطبۀ آخر عمر شریفشان فرمودند: أَیُّهَا النَّاسُ إنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ اللَهِ وَ بَیْنَ أَحَدٍ نَسَبٌ وَ لَا أَمْرٌ یُؤْتِیهِ بِهِ خَیْرًا أَوْ یُصْرِفُ عَنْهُ شَرًّا إلَّا الْعَمَلُ. أَلَا لَا یَدَّعِیَنَّ مُدَّعٍ، وَ لَا...
-
دنیا: گذرگاه سرنوشت ، جحیم یا بهشت
پنجشنبه 2 مهر 1388 09:08
فاما من طغى و ءاثر الحیوه الدنیا فان الجحیم هى الماءوى و اما من خاف مقام ربه و نهى النفس عن الهوى فان الجنه هى الماءوى . نازعات : 37 41 پس هر که طغیان کرده و زندگى این جهانى را برگزیده ، جهنم جایگاه اوست . اما هر کس که از عظمت پروردگارش ترسیده و نفس را از هوى بازداشته ، بهشت جایگاه اوست . اثر از باب افعال به معناى...
-
کارایى دین و تحلیل هاى غلط از دین
یکشنبه 29 شهریور 1388 10:01
شاید بتوان طرح کلّى دین را براى ساختن جامعه اى پویا و رو به رشد، به کارهایى که براى ساختن یک وسیله نقلیه براى حرکت به جلو انجام مى دهیم تشبیه کرد. ما در ساختن یک ماشین چند مرحله را طىّ مى کنیم : 1- اوّل معدن آهن را کشف مى کنیم . 2- معدن کشف شده را استخراج مى کنیم . 3- مواد را ذوب مى کنیم . 4- قطعات ماشین را مى سازیم ....
-
موانع ذکر از منظر قرآن
سهشنبه 24 شهریور 1388 08:38
جا دارد اشاره اى به موانع ذکر از دیدگان قرآن داشته باشیم . 1- از جمله موانع ذکر، رفاه زدگى و توجه افراطى به دنیا است . خداى متعال در این باره مى فرماید : یا ایها الذین آمنو لا تلهکم اءموالکم و لااءولادکم عن ذکر الله و من یفعل ذلک فاءولئک هم الخاسرون ؛ اى کسانى که ایمان آورده اید! اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا...
-
کیفیت محاسبه نفس
یکشنبه 22 شهریور 1388 14:18
آیات و روایات فراوانى در زمینه محاسبه نفس وارد شده ، اما در کمتر جایى به تفصیل کیفیت محاسبه نفس ذکر شده است . در این خطبه حضرت کیفیت حساب رسى اهل ذکر بر اعمال خویش را به تفصیل بیان مى کنند و مى فرمایند : فلو مثلتهم لعقلک فى مقاومهم المحمودة و مجالسهم المشهودة و قد نشروا دواوین اءعمالهم و فرغوا لمحاسبة اءنفسهم على کل...
-
کشف حجاب ها براى اهل ذکر
پنجشنبه 19 شهریور 1388 08:47
اگر ما به دستورات و توصیه هاى اهل بیت علیه السلام توجه مى کردیم ، راه هاى سعادت و نیک بختى را در آنها مى یافتیم .اما افسوس که دون هستى ما باعث شده که توجهى به دستورالعمل ها و راه هاى خودسازى که در سخنان ائمه علیه السلام و علماى ربانى آمده ، نداشته باشیم . اگر انسان به این دستورات توجه کافى مبذول می داشت بى تردید به...
-
سازگارى خدا پرستى و آخرت گرایى با فعالیت هاى فردى و اجتماعى
چهارشنبه 18 شهریور 1388 11:21
اگر گفته مى شود که دنیا پرستى با خدا پرستى در تضاد است و دل بستگى به دنیا باعث غفلت از یاد خدا مى گردد. بدان معنا نیست که انسان دست از کار و تلاش و فعالیت بکشد و به وظایف شخصى و اجتماعى خود نپردازد و لذایذ و نعمت هاى دنیا را بر خود حرام کند. آنچه مورد نکوهش و موجب غفلت است محبت و دل بستگى به دنیا است . انجام وظایف و...
-
بررسى امکان توجه دائم به خداوند
دوشنبه 16 شهریور 1388 09:01
گرچه از دائم ذکر مدح و ستایش فراوانى شده است ، اما پرسش این جا است که تداوم ذکر با کیفیت بالا و عمیق چگونه با زندگى روزمره انسان سازگار و قابل جمع است ؟ چگونه مى توان در عین اشتغال به تحصیل و درس و کسب و کار و انجام سایر مسؤ ولیت ها به یاد خدا نیز بود؟ کسى که مشغول مطالعه است باید همه حواس او متمرکز در مطالعه باشد و...
-
اهمیت محاسبه نفس
یکشنبه 15 شهریور 1388 08:19
از جمله ویژگى هایى که حضرت براى اهل ذکر بر مى شمارند، محاسبه نفس و بررسى رفتار خویش است . به همین مناسبت جا دارد در این جا به بحث محاسبه نفس و اهمیت و ضرورت آن اشاره اى داشته باشیم . ضرورت و اهمیت محاسبه نفس بر کسى پنهان نیست و نگاهى اجمالى به آیات و روایات فراوانى که در این زمینه وارد شده ، ضرورت و جایگاه حیاتى آن...
-
اهل ذکر و مشاهده جهان آخرت
شنبه 14 شهریور 1388 15:03
کسانى که لذت انس با خدا را چشیده اند و دل خود را ماءواى ذکر خدا ساخته اند و به خلوت نجواى با معشوق خویش بار یافته اند، دنیا و لذت ها و خوشى هاى آن برایشان کم فروغ گردیده و با روشن شدن چشمشان به حقایقى فراتر از دنیا و مادیات ، دیگر رغبت ماندن در این دنیا را ندارند، چه رسد که دل بسته آن باشند؛ چنان که حضرت امیر علیه...
-
استمرار عبادت و توجه به خدا و راه کار آن
شنبه 14 شهریور 1388 09:34
چیزهاى بى ارزش و بى مقدار به راحتى به دست مى آیند، اما به دست آوردن چیزهاى با ارزش و نفیس دشوار است و باى به دست آوردن آنها باید تلاش کرد. از این رو با توجه به ارزش و والایى ذکر خدا و تاءثیر شایانى که در تاءمین سعادت اخروى و دنیوى انسان دارد، اگر کسى بخواهد دائم الذکر شود، باید سال ها تمرین و تلاش کند؛ چنان که اگر کسى...
-
علت اختلاف درجات داشتن علم و ایمان
شنبه 7 شهریور 1388 11:36
این اختلاف درجات به این دلیل است که ایمان هر کس به اندازه علم اوست ، علمى که حیات دل به آن بسته است ، و آن نورى است که با برداشته شدن حجاب میان دل و خداى بزرگ ، در دل حاصل مى شود، به دلیل : الله ولى الذین امنوا یخرجهم من الظلمات الى النور خداوند عهده دار سرپرستى کسانى است که ایمان آورده اند، آنها را از تاریکى ها به...
-
تواضع و فروتنى
یکشنبه 1 شهریور 1388 08:43
ضد صفت کبر، تواضع است.و آن عبارت است از: شکسته نفسى، کهنگذارد آدمى خود را بالاتر از دیگرى بیند.و لازمه آن، کردار و گفتار چندى است کهدلالتبر تعظیم دیگران، و اکرام ایشان مىکند.و مداومتبر آنها اقوى معالجه است ازبراى مرض کبر.و این از شرایف صفات، و کرایم ملکات است.و اخبار در فضیلت آنبىنهایت است : حضرت پیغمبر - صلى...
-
ترجمه و تفسیر یک آیه
سهشنبه 27 مرداد 1388 09:26
الَّذِینَ یَاءْکُلُونَ الرِّبَو اْ لاَ یَقُومُونَ إِلا کَمَا یَقُومُ الَّذِى یَتَخَبَّطُهُ الْشَّیْطَنُ مِنَ الْمَسِّ ذَ لِکَ بِاءَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الْرِّبَو اْ وَ اءَحَلَّ اللّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الْرِّبَو اْ فَمَنْ جَآءَهُمَ وْعِظَةٌ مِّنْ رَّبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ...
-
یک حدیت از امیر المومنین علی (ع )
سهشنبه 13 مرداد 1388 08:24
حدیث : قال ابو الحسن موسى به جعفر علیه السلام : یا هشام ان الله بشر اهل العقل و الفهم فى کتابه فقال فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هداهم الله و اولئک هم اولوا الالباب الى ان قال یا هشام ان لقمان قال لابنه تواضع للحق تکن اعقل الناس وان الکیس لدى الحق یسیر یا بنى ان الدنیا بحر عمیق قد غرق فیها...
-
تفسیر آیه : الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ و مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ
یکشنبه 11 مرداد 1388 10:11
ترجمه آیه : خدایى که بخشنده و مهربان است . نکته ها : کلمه رحمن به معناى مبالغه و شدّت در رحمت و گستردگى آن است . از کاربرد دو صفت رحمن و رحیم در قرآن ، استفاده مى شود که رحمانیّت درباره همه ى مخلوقات ورحیم بودن ، مربوط به انسان وموجودات مکلّف است . خداوند رحمت را برخود واجب کرده است ، کتب ربّکم على نفسه الرّحمة و رحمت...